Vorig artikel
Nieuwe huisstijl voor ELI Play

Nieuws

Onderzoek trampolineparken Europa en Verenigde Staten

ELI Play naar uitnodigende nieuwe locatie

Volgend artikel

Europa koploper in innovatie

In de Verenigde Staten werd in 2004 's werelds eerste trampolinepark gerealiseerd. Student Ronny van Laanen deed in opdracht van ELI Play onderzoek naar verschillen en overeenkomsten met de Europese markt, die 10 jaar later startte.

Het Amerikaanse Sky Zone had in 2004 de primeur van ’s werelds eerste trampolinepark, dat werd gerealiseerd door Trampoline Parks LLC. Nu, ruim dertien jaar later, zijn er maar liefst 600 parken in de Verenigde Staten. Het grootste deel hiervan is in handen van acht grote ketens: ruim 68%. In de Verenigde Staten behoren ketenvorming en het inrichten van ‘retailtainment’ tot de belangrijkste trends en ontwikkelingen.

Trampoline park
Het eerste trampolinepark ter wereld werd geopend in 2004 door het Amerikaanse Sky Zone.

Stormachtige groei

In Europa ontstond er zo’n tien jaar later een markt voor trampolineparken. Ondanks dit gegeven, verloopt de Europese groei vrijwel net zo stormachtig als aan de overkant van de Atlantische Oceaan. Daarnaast is ook hier de trend van ketenvorming duidelijk zichtbaar. Zo is bijvoorbeeld in Nederland ruim 61% van de parken handen van enkele ketens, zoals JumpXL, Bounz en JumpSquare.

Interactief spelen wint terrein

De Amerikaanse en Europese markten delen dus enkele trends met elkaar. Maar er zijn ook verschillen. Zo zien we dat in Europa zogeheten ‘family entertainment centers’ in opkomst zijn en dat interactief spelen terrein wint.

De stijging van het consumentenvertrouwen zorgt er, meer dan in de afgelopen jaren, voor dat klanten bereid zijn geld te investeren in een dagje uit.

Het klimaat om nu te investeren in een trampolinepark is in Europa gunstig. Dat leidt tot prachtige en zeer succesvolle cases, zoals die van het Franse ondernemers duo Rémi Boldoduc en Inès Beajot-Corsini.

Opkomst adventure parken

De Amerikaanse en Europese markten verschillen weinig van elkaar. We zien een aantal vergelijkbare trends. Maar er is ook een duidelijk verschil: Europa innoveert veel sneller. Amerikaanse parken staan veelal nog vol met alleen trampolinevlakken. In Europa wordt sneller de doorontwikkeling gemaakt naar ‘adventure parken’, met ninja tracks, half pipes, airbags enzovoorts. Het aanbod wordt snel breder en uitdagender, voor een steeds bredere doelgroep.


Loading page...