Vorig artikel
3500 bezoekers per week voor Bij de Neut

Optimise

“Zet speeltoestellen neer, open de deuren … en je bent hetzelfde als iedereen”

ELI Play leverancier van The Big Bounce

Volgend artikel

Wie het naar zijn zin heeft, blijft langer!

Kidsplaza Helmond is een toonbeeld van gastvrijheid. Volwassenen worden er in de watten gelegd. Daar zit een slimme gedachte achter. Want wie het naar zijn zin heeft, blijft langer.

Ondernemer Marc Gruijters liep zes jaar rond met het idee. Hij was ooit met zijn kinderen naar een speelpaleis in Venlo geweest, en dacht ‘dat wil ik ook’. Maar dan anders. “Een speelpaleis is een sterke formule op zichzelf, maar ik wilde iets onderscheidends in de markt zetten. Mijn concept moest zo bijzonder zijn dat mensen ook van buiten Helmond er naartoe zouden komen.”

Marc slaagde in zijn opzet. Kidsplaza bestaat nu anderhalf jaar. De accommodatie lijkt het meest op een gezellig familierestaurant met een enorme speelhoek. “Laatst waren er veertig volwassenen en drie kinderen uit Blerick om de verjaardag van oma te vieren. Ze werd 85. En met Pasen hebben we een brunch georganiseerd, waar 420 personen voor hebben gereserveerd. Dan gaat het lang niet meer alleen om het speelpaleis, maar om de kwaliteit van je horeca. Voor mij is dat een groot compliment.” Speciaal voor Ins & Outs licht Marc de sterke punten van zijn hospitality-concept toe.

Gezonde voeding als extraatje

Marc: “Mensen vinden het prettig als ze een keuze hebben. Het vette broodje, het frietje, het frikadelletje en de knakworst kennen ze nu wel. Voor ouders hebben we, naast verse smoothies, diverse vers gemaakte broodjes. Van geitenkaas tot hete kip of carpaccio. Sinds een jaar bieden we een uitgebreide high tea aan en binnenkort komen er allerlei tapasgerechten op de kaart. De trend wordt steeds gezonder. Wij waren daar al vroeg bij. We luisteren goed naar onze gasten en proberen op alle mogelijke manieren mee te denken. Ze zijn blij dat er meer keuze is, al kiezen ze vaak nog voor een frietje en een snack.”

Lounge voor ouders

Marc: “Ouders zijn een doelgroep op zich. Het zijn vaak de ouders die na twee uur denken ‘het is leuk geweest.’ Terwijl jij als ondernemer wilt dat ze zo lang mogelijk blijven. Daarom hebben we een lounge area met eigen horecabar ingericht voor 100 plekken. In feite een verlengstuk van het terras in het kinderspeelpaleis, waar 300 stoelen staan. Er is airco, er staat een biljart, er is wifi, het is er rustig en comfortabel. Papa’s en mama’s zitten er achter een biertje of een wijntje, ze kunnen werken op hun laptop, of gezellig bijkletsen, terwijl de kinderen volop bezig zijn. De loungeruimte wordt ook gebruikt voor feesten en partijen en voor uit de hand gelopen verjaardagen. Wil je een feestje voor 100 man geven? Dat kan. We hebben inmiddels discoverlichting en een gedegen muziekinstallatie en we kunnen er eenvoudig een dansvloer creëren. Als je feestje wilt faciliteren moet je dat op de juiste manier doen.”

High tea, omdat het zo lekker is

Marc: “De boekingen voor high tea’s en kinderfeestjes ontlopen elkaar nauwelijks meer. Het is een goede keuze geweest om hiermee te beginnen. Volwassenen komen er speciaal voor naar Kidsplaza. Afgelopen week bijvoorbeeld een familie uit Arnhem, die via internet bij ons terecht kwam. Blijkbaar is de combinatie kinderspeelpaleis en high tea bijzonder. Onze luxe high tea’s zijn in verschillende varianten verkrijgbaar. Voor groot én klein. Glutenvrij, halal, het kan allemaal. We hebben zelfs een high tea voor veganisten. We denken er aan om binnenkort ook iets met een ‘high wine’ te gaan doen, of een ‘high beer’.”

Bediening aan tafel

Marc: “Het is mijn overtuiging dat je heel hoog in je servicegraad moet zitten, om ouders langer vast te houden. Ik heb daarom gekozen voor service en bediening aan tafel. We werken nu met handterminals, zodat gasten niet meer naar de kassa hoeven om te bestellen en te betalen. We hebben ons personeel opgeleid om klanten te bedienen en dat heeft positief uitgepakt. We hebben meer omzet per bezoeker, de gasten waarderen het en mijn medewerkers vinden hun werk nu leuker. Ik durf wel te zeggen dat we een goede stap hebben gezet.”

Persoonlijk contact is misschien wel het allerbelangrijkste in ons hospitality-concept.

Marc

Eigenaar binnen speeltuin Kidsplaza

We vragen onze klanten of alles naar de zin is. Als mensen weggaan, ontvangen ze een groet. Tijdens hun verblijf denken we mee en helpen we waar we kunnen.”

Een rol in de maatschappij

Marc: “We zijn de samenwerking aangegaan met partijen uit Helmond die voor gezondheid staan of voor bewust leven. Dansschool UnityEight geeft allerlei workshops op onze dansvloer. Kinderen hoeven er niet extra voor te betalen. Als je hier bent, kun je meedoen. Met de spelers van Helmond Sport hebben we een zeer geslaagd event gedaan. De voetballers zijn hier geweest en de kinderen konden allerlei spellen met ze doen. Dat was voor de ouders ook een hele belevenis. En we hebben een samenwerking weten te realiseren met het Elkerliek ziekenhuis. Wij sponsoren de kinderafdeling. Elk kind dat een klinische behandeling ondergaat, krijgt een waardebon mee van Kidsplaza, die online kan worden omgezet in een gratis ticket. Ik vind het mooi om mij voor die kinderen in te zetten en iets voor hun gezondheid te kunnen betekenen.”

Verwachtingen overtreffen

Marc is een perfectionist. Alles moet kwaliteit ademen. Het is zijn uitdaging om de verwachtingen van bezoekers telkens te overtreffen. Marc luistert, monitort en doet veel met kritiek. “Ik hoorde laatst dat mensen naar huis gingen, omdat hun baby moest slapen. Twee weken later had ik twee boxen staan waar baby’s in kunnen slapen. Nu zie je dat ouders met een baby en een peuter langer kunnen blijven. En hoe langer mensen blijven, hoe beter de omzet. Met de kritiek dat ‘je als ouder geen overzicht hebt’, doet hij niks. “Ik vind dat juist de kracht van Kidsplaza. De kinderen spelen in een aparte hal. Daar is de herrie, daar is de afzuiging, daar is de muziek. Bij Ikea laten de mensen hun kind toch ook achter in het kinderparadijs, zodat ze hun eigen ding kunnen doen? Dat is hier ook het geval. Wij zorgen ervoor dat iedereen een leuke tijd heeft. Wij letten mede op de kinderen. Niemand kan weglopen. Het is hier veilig. Alles is gekeurd. Je bent hier ook als volwassene echt een dagje uit.”


Loading page...