Vorig artikel
Picoo, een oneindige bron van speelplezier voor binnenspeeltuinen

Dream & Consider

De stap naar een eigen indoor speeltuin

Sterke trampolines

Volgend artikel

Hoe begin je een eigen indoor speeltuin?

Patrick en Marianne van Leuveren hebben een droom. Ze willen een grote binnen speeltuin voor kinderen van 0 tot 12 jaar openen. Het businessplan is bijna klaar. Nu de locatie nog én de financiering. Ondernemer Henk van den Broek, van Hullie in Uden, voorziet ze tussentijds van een paar interessante inzichten.


Patrick en Marianne zijn al lang van plan om ondernemer te worden. Met Patricks jarenlange ervaring in de branche en de ideeën die ze hebben, lijkt een indoor speeltuin het ultieme plan. Ter inspiratie hebben ze andere binnen speeltuinen bezocht en informatie ingewonnen bij andere ondernemers. Verder hebben ze een bureau in de arm genomen dat hen helpt met het schrijven van het businessplan en adviseert ten aanzien van de financiering. “Ze coördineren de financiering en ondersteunen ons bij alles wat er bij het opzetten van ons bedrijf komt kijken. Hoewel we zelf veel doen, is het verstandig om een partner te hebben die verstand van zaken heeft. Zodra het businessplan gereed is, zullen we zien welke financieringsvorm het best aansluit. Dit zou crowdfunding kunnen zijn, een investeerder of gestapelde financieringen.”

Kwaliteit en service centraal

De Van Leuverens proberen zoveel mogelijk informatie en advies te vergaren om zich zo goed mogelijk voor te bereiden. “Van sommige ondernemers hebben we veel feedback gekregen en mogen leren van hun ervaringen. Voor ons is dat enorm waardevol”, zegt Patrick die ELI Play heeft ingeschakeld voor de inrichting van hun droompaleis en alles wat daarbij komt kijken. “Zij denken mee over de haalbaarheid en de originaliteit van onze ideeën. De focus moet komen te liggen op actief en avontuurlijk speelplezier voor de kinderen en op comfort voor de ouders en of begeleiders. Kwaliteit en service staan centraal. Verder gaan we een bepaald thema voeren, maar dat blijft nog even geheim.”

Ondernemersbloed

Henk knikt. Het raadplegen van expertise vindt hij verstandig, Tot op zekere hoogte althans. Voor hij daar iets over wil zeggen wil hij weten hoe het met het ondernemersbloed van Patrick (41) en Marianne (44) is gesteld. Patrick antwoordt dat hij nog niet eerder zelf een eigen onderneming is begonnen, maar dat hij zeer nauw betrokken is geweest bij de opstart van twee nieuwe bedrijven. “Door mijn ervaringen als bedrijfsleider en vestigingsmanager van indoor speeltuinen en horecazaken heb ik dicht op het vuur gezeten en veel ervaringen opgedaan.”

Marianne vult nog aan dat ze acht jaar geleden haar eigen onderneming is gestart, een praktijk voor natuurgeneeskunde. “Mijn praktijk is succesvol maar niet voldoende om van te leven met een gezin. Ik heb er daarom voor gekozen om samen Patrick een binnenspeeltuin op te zetten en onze droom om samen te ondernemen waar te maken.”

Vertrouw op jezelf

Henk waarschuwt het echtpaar om niet te veel uit handen te geven aan derden. “Vertrouw op jezelf en durf voor jezelf op te komen. Als je straks met mensen van de bank of van de gemeente om de tafel zit, moet je met je vuist op tafel kunnen slaan. Dan snappen ze hoe je er in zit en weten ze vanaf dag één wat ze aan je hebben. Als het spannend wordt moet je toch je eigen hachje redden. Externe partijen kunnen dat nooit zo goed als dat je dat zelf kunt.”

Vertrouw op jezelf en durf voor jezelf op te komen.

Henk van den Broek

Denk ook aan volwassenen

Verder hamert Henk op originaliteit. Hij is blij dat Patrick en Marianne zeggen dat ze ‘net dat beetje meer willen bieden’ en een topteam willen creëren met mensen die graag naar hun werk komen en betrokken zijn. Patrick: “Wij moeten uiteindelijk met z’n allen zorgen voor kwaliteit, service en klantvriendelijkheid. Hier maak je toch echt verschil mee.”

Een eerste bezoek van een klant, of beter gezegd de gast, is niet zo moeilijk. De kunst zit hem in de retourbezoeken.

Patrick

Start een eigen indoor speeltuin

Wij hopen dat de gasten straks graag bij ons terugkomen. Het is heel positief dat ze dit inzien, zegt Henk. “Kinderen spelen overal. Het is essentieel dat je een prettige omgeving voor volwassenen creëert. Je moet fatsoenlijke horeca bieden en een goede menukaart samenstellen. Als je daarmee verrast, komen de herhalingsbezoeken vanzelf.”

De financiering

Het businessplan van Patrick en Marianne is zo goed als klaar. Zodra een definitieve locatie is gevonden, kan het plan worden afgerond en de financiering in gang worden gezet. “En dat is meteen ons grootste dilemma. Krijgen we een dergelijke financiering rond? En welk risico lopen we privé? Voor ons als gezin met jonge kinderen is dit toch een serieuze overweging”, vertelt Patrick.

De locatie telt

Henk op zijn beurt vindt de locatie misschien wel een groter dilemma. “Je moet met veel aspecten rekening houden. Wonen er genoeg kinderen in je gebied? Zit er aanwas aan te komen? Is er toerisme in het gebied? Is jouw indoor speeltuin voor gezinnen onderscheidend genoeg om naar toe te reizen? Als dat allemaal zo is, raad ik iedere ondernemer van indoor speeltuinen aan om niet op een bedrijventerrein te gaan zitten. Wanneer het pand de uitstraling van een fabriek heeft, is er alleen maar de binnenkant waarmee je verschil kunt maken. Dan kun je beter kiezen voor een voormalig zwembad of een leegstaande tennishal. Daar kun je meer mee doen.”

Hoe start je een eigen indoor speeltuin
Patrick en Marianne van Leuveren zijn dicht bij de realisatie van hun eigen binnen speeltuin

Het beste uitje

Henk zit met zijn eigen Hullie in het buitengebied van Uden. Hij heeft zijn varkensboerderij 18 jaar geleden omgebouwd tot speelboerderij. Met een binnen-, buiten- en waterspeeltuin, loungebanken, veel glas, uitzicht en Brabants bourgondisch eten. Het publiek waardeert het concept en heeft Hullie gekroond tot Het beste uitje van 2017 in de categorie speeltuinen.

Originaliteit is het belangrijkste

Maar in de opstartfase zag het er minder ‘smooth’ uit. Henk: “Het is een hobbel die iedere ondernemer moet nemen. Ik kan niet in de portemonnee van Patrick en Marianne kijken, maar het geld dat je zelf meebrengt is meestal snel op. Je bent in deze branche zomaar een ton of twee kwijt en dan moet je nog beginnen. Het is daarom verstandig om de locatie te huren in plaats van te kopen. Maar het allerbelangrijkste is en blijft originaliteit. De concurrentie is groot en wordt steeds groter. Je moet je onderscheiden van de middenmoot om succesvol te zijn. Je moet een eigen smoel hebben en het concept tot in detail doorvoeren. Maak een goede presentatie en vertel je plan met passie. Als alles klopt en je vakmanschap staat buiten kijf, dan is er altijd een externe financier te vinden die in jouw droom wil investeren.”


Loading page...