Wij zoeken collega’s, bekijk hier onze vacatures

Vorig artikel
Twister!

Dream & Consider

3500 bezoekers per week voor Bij de Neut

“Zet speeltoestellen neer, open de deuren … en je bent hetzelfde als iedereen”

Volgend artikel

Bij de Neut moest de mooiste binnenspeeltuin van Nederland worden.

Vermomd als Italiaans dorp. Met een pizza-oven, ijswinkel, Fiat 500 en een bioscoop. Het leverde Willem Neutkens de titel van markantste horeca-ondernemer uit Brabant op. Bij de Neut laat zich met niets vergelijken. Binnen waan je je op een Ligurisch dorpsplein, met een gezellig terras. Achter de façade van pittoreske huisjes gaat een fijne speeltuin schuil, met klimtorens, glijbanen en een kabelbaan. Even verderop ligt ‘Westerhoven aan Zee’, een overdekt strand met een enorm schip, waar het prettig toeven is.

Het speelrestaurant is 365 dagen per jaar open. Bij de Neut serveert pizza, pasta en pannenkoeken, wijn, bier en 70 soorten Ranja. In plaats van een vinoloog is er een ranjaloog en een oudhollands snoepwinkeltje maakt het concept af.

Verrassend nieuwe bestemming

Westerhoven ligt vlak bij de Belgische grens, ten zuiden van Eindhoven. Het dorp telt 2000 inwoners, het restaurant 500 stoelen. Op de drukste dag ooit, aten 1300 menen Bij de Neut. “Westerhoven werd overspoeld met auto’s”, lacht Willem. Het restaurant krijgt nu een eigen parkeerterrein, op een weiland aan de overkant.

Bij de Neut heeft veel weg van een nostalgisch sprookje. De naam is ontleend aan de brommer- en motorshop die opa en vader Neutkens er vanaf 1953 runden. Als je iets motorisch zocht dan moest je bij de Neut zijn. Twaalf jaar geleden besloot vader Neutkens de zaak naar Veldhoven te verhuizen. Sindsdien stond het pand in Westerhoven leeg. De eigenaar vond er geen nieuwe bestemming voor, tot hij Willem vroeg of die niks wist. “Ik had het eigenlijk al veel te druk met mijn andere horeca-activiteiten, maar toch ben ik erover gaan nadenken.”

Mediterrane sferen

Op een nacht in Bédoin, Zuid-Frankrijk, stelde Willem zichzelf de vraag: ‘Waar is het fijn om te zitten? Wat vertegenwoordigt het vakantiegevoel?’ Hij zag een Mediterrane kust. Hij zag Italië. In zijn hoofd vormden zich de contouren van een binnenspeeltuin. Hij liep in gedachten door het pand en wist opeens wat er moest gebeuren. Hij verwittigde de eigenaar. Hij belde zijn compagnon. Ze waren allebei enthousiast. Samen met de zus van de pandeigenaar ontwierp Willem het interieur. “De speelsystemen moesten worden weggewerkt.”

Mensen moeten niet het idee hebben dat ze in een speeltuin zitten te eten. Ook gasten zonder kinderen moeten het naar de zin hebben.

Willem Neutkens

Willem Neutkens, eigenaar indoor speeltuin Bij de Neut

Bewuste keuze voor ELI Play

De verbouwing vergde anderhalf jaar. Op het dak liggen 250 zonnepanelen om het pand van energie te voorzien. Er is geen gas. Hemelwater spoelt de toiletten en het gebouw wordt verwarmd via duurzame koude-warmte-opslag, waardoor het CO2-neutraal is. De akoestiek is overigens van ongekend hoog niveau. Geen gegalm, geen schril gegil.

Elk detail klopt. Menukaarten in drie talen, eigen pizzadeeg, 32 bontgekleurde Triptrap-stoelen voor de kleinsten en kinderen die in hun broek plassen, krijgen een nieuwe.

De keuze voor speelkooien van ELI Play past in dit plaatje. Het is de grootste producent van indoorspeeltuinen in Europa. Professioneel en betrouwbaar. De kwaliteitsnormen van ELI Play komen overeen met onze kwaliteitsnormen.
Horeca gelegenheid bij binnen speeltuinen
Bij de Neut serveert pizza, pasta en pannenkoeken, wijn, bier en 70 soorten Ranja. In plaats van een vinoloog is er een ranjaloog.

Westeroven aan zee

Wanneer een concept zo doordacht is als Bij de Neut, verkoopt het zichzelf. Willem heeft nog nooit geadverteerd. Zelfs de opening verliep onaangekondigd. “Via Facebook hebben we er anderhalf jaar naar toegewerkt. We maakten geheimzinnige posts en kregen uiteindelijk 2000 volgers. Toen het restaurant klaar was, hebben we een open dag gehouden en alles gratis weggegeven. Sindsdien gaat het vanzelf. De mond-tot-mondreclame doet haar werk. Alles wat we doen, doen we heel goed. Overal zit een visie achter. Als kinderen hier een partijtje geven, krijgen hun gasten een broodtrommeltje of een gymtasje mee, waar ons logo op staat. Aan het strandgedeelte hebben we maandenlang gewerkt, maar geen bezoeker heeft er iets van gemerkt. Een dag voor kerst hebben we het geopend. De mensen wisten niet wat ze zagen. Een geweldig moment. In één klap hadden we er 150 zitplaatsen bij en was ons restaurant nog completer omdat we nu ook een speeltoestel hebben voor kinderen tot zes jaar.”

Blijven ontwikkelen

Het concept leverde hem de titel markantste horeca-ondernemer van Brabant op. Landelijk gezien werd hij derde. “De erkenning is wel leuk natuurlijk.” Maar hij had liever gewonnen. Dat komt er nog weleens van. Het een na het andere horeca-concept rolt uit Willems brein. Zo rijden onder de naam Willy’s Nacho’s elf foodtrucks door Nederland en België en opent hij een nacho-kraam in de Rotterdamse Markthal. Willem en zijn compagnon denken er bovendien serieus over na om nog een Bij de Neut te openen. Verkenningen zijn gaande. Of het ervan komt is ongewis. Het enige dat zeker is, is “dat we continu bezig zijn met vernieuwingen en gekke dingen blijven ontwikkelen”. Was getekend, Willem Neutkens, horeca-ondernemer, eigenaar van misschien wel de mooiste binnenspeeltuin van Nederland.

Thematiseringen indoor speeltuin


Loading page...