Vorig artikel
Alles onder één dak

Dream & Consider

“Wauw, we gaan een televisieshow maken”

Voor EndemolShine is Big Bounce een ‘droomproject’

Volgend artikel

ELI Play levert indoor trampolinepark voor Big Bounce van RTL

En ineens was daar Het Grote Endemol. Of de heren van ELI Play zo snel mogelijk naar het kantoor in Keulen konden komen. De reden? Dat bleef nog even geheim. Creative lead designer Bartek Kusztal: “Toen we terugreden dacht ik: wauw man, we gaan een live televisieshow maken!”

Ze zitten gebroederlijk naast elkaar: René van de Ven, managing director van ELI Play Nederland, praat rustig, gedecideerd. Naast hem zit Bartek. Hij heeft continu een big smile op z’n gezicht staan. “Weet je hoe we het parcours voor Endemol bedacht hebben?”, vraagt hij zonder op het antwoord te wachten. “Door goed naar games te kijken! Platformspelletjes uit de jaren negentig, zoals Super Mario. Zo inspirerend!”

Vastloper

Even terug naar juni 2017. Endemol Shine, zoals het megaconcern al een paar jaar heet, zit met een probleem. Het heeft in Nederland een nieuw TV-format bedacht. Een challenge met toestellen en trampolines: The Big Bounce. Maar het bedrijf loopt vast met de partner die de toestellen moet leveren. Er is al een trailer van het programma op een internationale mediabeurs in Cannes vertoond, maar het opbouwen van het parcours blijkt een enorme investering.

Reddende engel

Endemol Duitsland, dat met grotere budgetten werkt, ziet er samen met zender RTL wel brood in. De huidige leverancier kan het project niet verwezenlijken in het benodigde tijdspad. Wat nu? Als de wiederweerga moest een nieuwe partij gevonden worden, die wel aan de verwachtingen kan voldoen. De klok tikte door, want in november stonden de eerste opnames van het megaprogramma op de rol. In hun zoektocht naar ‘de reddende engel’ kwamen ze terecht bij Superfly, een van de meest uitdagende Duitse trampolinepark exploitanten. ELI Play levert exclusief trampolineparken aan deze onderneming en al snel was een telefoontje gepleegd.

Productie Big Bounce trampoline parcours bij ELI Play

Mission impossible

De vraag was niet gering. Of ELI Play binnen een beperkt budget een attractieve oplossing voor de plannen kon bedenken. Creative lead designer Bartek sprong een gat in de lucht en z’n handen jeukten. “Wauw, we gaan een televisieshow maken.” Managing director René hield het hoofd koel, want: “Natuurlijk was het een mooie kans. Maar we wilden wel meteen gelijkwaardigheid aan de onderhandeltafel. Respect for both interests.” De druk was direct intens. Binnen drie weken moesten het concept en de financiële constructie op tafel liggen. Eigenlijk was het een mission impossible.

De spijker op z’n kop

Maar ELI Play heeft eigen designers en productieteams aan boord. Er kan daarom snel geschakeld worden. In no time worden er 25 verschillende items op papier gecreëerd, waarmee een geweldig parcours kan worden samengesteld. “Dat hebben we als voorbeeld laten zien en Endemol was razend enthousiast”, vertelt René.

In acht dagen opbouwen

En toen kwam obstakel twee. Endemol wilde het parcours in oktober 2017 al testen. Alles moest dus in een paar maanden gemaakt worden. Dat lukte wonderwel. “Het waren korte nachten en lange dagen”, lacht Bartek. En al snel volgde een nieuwe uitdaging. Het gigantische parcours, vergelijkbaar met een volwassen pretpark, moest even in acht dagen opgebouwd worden en in drie dagen afgevoerd. Gekkenwerk. Daar kwam zoveel logistiek bij kijken, dat ELI Play budgettair uit de bocht vloog. Maar opnieuw was het team niet voor één gat te vangen. Het parcours werd verkocht aan Endemol voor de duur van de shows en meteen weer teruggekocht. ELI Play is dus eigenaar van het spectaculaire parcours en kan het weer verhuren voor nieuwe televisieshows, waar ook ter wereld.

Nog nooit vertoond

Uiteindelijk werd het een totaal nieuw concept: leisure zoals nog nooit iemand het gezien heeft. De traditionele manier van trampoline springen is immers verticaal. In dit circus springen de deelnemers vanuit hoeken. En er zijn enorm veel hoogteverschillen, waardoor er wel een heel dynamisch parcours is ontstaan. Bartek: “Het kan echt een enorm succes worden, vergelijkbaar met Ninja Warrior”.

Lijkt het dan op die populaire televisieshow? “Qua dynamiek zeker”, weet René. “Maar Ninja Warrior is meer voor echte atleten. In dit geval gaat het om een bredere doelgroep. Aan de show doen tieners mee maar ook zestigers. Het gaat niet om specifiek atletisch vermogen, bij Big Bounce moet je vooral slim en handig zijn.” En de winnaar pakt 100.000 euro. Niet mis.

Big Bounce is een totaal nieuw concept geworden. Leisure zoals nog nooit iemand het gezien heeft.

Bartek Kusztal

Getest door freerunners

Het leek een mission impossible, maar ELI Play flikte het ‘m. Er werd een projectmanager aangetrokken en een team kon intern worden vrijgemaakt voor de enorme klus. Alles werd gemaakt in Eindhoven, het voormalige hoofdkantoor dat toch nog leeg stond. “Een geluk bij een ongeluk”, aldus René. In achttien (!) weken werd het hele parcours geproduceerd en vervolgens getest door fenomenale freerunners, die in hun vrije tijd graag tegen muren opspringen. Om te voorkomen dat het team te veel tijd met de assemblage verloor, werd alles uiteindelijk op 53 (!) diepladers gezet en naar de opnamestudio in Breda getransporteerd.

Straks te koop

De vraag is: wat kunnen de ‘gewone’ klanten met een indoor trampoline park van ELI Play meenemen uit dit concept? Big Bounce valt immers in de categorie extreme sports. Is het wel veilig voor de gewone trampolinespringer? Het antwoord is ja. Maar voor de gewone klant wordt wel een vertaalslag gemaakt naar een veilige leisure-omgeving. Klanten kunnen straks dus wel degelijk een origineel Big Bounce parcours aan hun park toevoegen, met wat aanpassingen. René: “Zeker als het allemaal op tv is geweest, verwachten we daar enorm veel vraag naar.”

We vertalen Big Bounce naar een concept in een veilige leisure-omgeving. Klanten kunnen straks een origineel parcours aan hun park toevoegen.

René van de Ven

Adel verplicht

De uitzendingen van Big Bounce zijn vanaf 26 januari op de Duitse tv te zien. Dat gaat ELI Play zeker een hoop exposure opleveren. En groei, nog meer groei. “We zijn nu een dominante speler op de Europese markt en adel verplicht”, zegt René. Big Bounce heeft een enorme dynamiek gegeven aan de innovatie binnen het bedrijf. “Het bruist hier van de ideeën.”

En Het Grote Endemol is tevreden? Nee, Endemol was niet tevreden. Endemol was overwhelmed. Mission accomplished !


Loading page...