Vorig artikel
“Wauw, we gaan een televisieshow maken”

Dream & Consider

Voor EndemolShine is Big Bounce een ‘droomproject’

Jürgen Ettinger, ELI Play Slovakia s.r.o., over de verschillen tussen Oost en West-Europa

Volgend artikel

RTL Duitsland brengt televisieserie met indoor trampolinepark

EndemolShine windt er geen doekjes om. Voor het befaamde multimediabedrijf is Big Bounce niets minder dan een ‘droomproject’. Margot van Schayk, hoofd programmaontwikkeling bij Endemol: “Zo’n grote show bedenk je hooguit één keer in je leven.”

Martijn de Bruin, programmaontwikkelaar in het team van Margot van Schayk, heeft een flinke stapel tekeningen onder de arm. Schetsen van indoor speeltoestellen, van attracties die aan de wieg stonden van wat nu Big Bounce is. Eigenlijk is het dagelijkse kost voor de twee: het bedenken van nieuwe ideeën. Waar halen zij hun inspiratie vandaan? Eigenlijk best simpel: ze kijken om zich heen. Zien wat er in de nabije omgeving en de grote wereld gebeurt. “Op een gegeven moment ontdekten we dat er echt overal trampolineparken geopend werden en dat er vrijwel in iedere achtertuin ter wereld een trampoline staat”, zegt Martijn de Bruin. En het kwartje viel. Een televisieprogramma met trampolines, met actie, fun en heel veel dynamiek: zou dat niet een geweldig succes kunnen worden?

In Nederland geboren

En zo is Big Bounce in Nederland ontstaan. “Het is ons idee”, laat Margot met gepaste trots weten. Al snel kregen ze de handen binnen het bedrijf op elkaar, want een fysieke gameshow, zoals het format wordt genoemd, past helemaal bij amusementsgigant EndemolShine. En zaken voorzichtig aanvliegen past niet bij de stijl van het bedrijf, dus werd er snel een promo gemaakt voor de filialen in het buitenland.

Maar er was toch nog helemaal niets? Dat klopt. Aan de hand van videoclips op YouTube, met allerlei trampolinesprongen uit vele culturen werd alvast een ‘look and feel’ aan de collega’s getoond. Dat bleek een schot in de roos.

Schetsen en ontwerp Big Bounce trampoline parcours

Première in Duitsland

De reacties waren razend enthousiast, met name vanuit EndemolShine Duitsland. Zij haakten aan bij het idee en al snel kregen ze televisiezender RTL Duitsland mee. Vooral dat laatste was mooi, want een goed idee is leuk, maar als er geen zender geïnteresseerd is, sterft het een vroege dood. “Dat was zeker geweldig nieuws”, zegt Margot van Schayk. “Uiteraard zouden we het op de Nederlandse tv ook graag willen zien, maar daar was het in de beginfase te groot voor. Miljoenenjacht is een grote show, maar hier hebben we het over een heel trampolinepark dat je moet opbouwen voor tv-opnames en dat maakt het een heel kostbaar programma.”

Global power house

Duur, maar voor EndemolShine wel het risico waard. Want EndemolShine is een global power house, met vestigingen in 78 landen. Het Nederlandse bedrijf kan programma’s bedenken die niet alleen voor Nederland interessant zijn. In dit geval was er meteen een klik met de Duitse collega’s. Maar er is ook hoop voor de Nederlandse trampoline-fan. “Er is nu een productie neergezet en die kosten kunnen we verdelen over meerdere landen. Op die manier zou het voor Nederland ook betaalbaar kunnen worden”, zegt Martijn de Bruin.

ELI Play exclusieve partner

Voordat de productie goed en wel op gang kwam, moest het parcours door ELI Play gebouwd worden. “Zij hebben heel veel moed getoond”, vindt Martijn. “Er was weinig tijd, dat op de eerste plaats. En in de ontwikkelingsfase moeten de partijen in elkaar en in het project geloven. ELI Play is vanaf het moment dat EndemolShine Duitsland de productie aan RTL had verkocht en de touwtjes in handen nam gaan meedenken hoe het technisch allemaal gerealiseerd kon worden. Ze hebben slim nagedacht over hoe de onderdelen van tevoren al bij hen konden worden opgebouwd, om zo de studio in te rijden.”

Dankzij ELI Play is er een prachtig parcours gerealiseerd en veel tijd bespaard.

Martijn de Bruin

Echt vernieuwend

Voor ELI Play was het vernieuwend om trampolines niet alleen horizontaal, maar ook bijna verticaal te gebruiken in een indoor trampoline park. Ook bedacht de fabrikant uit het Brabantse Boxtel een omgekeerde duikplank, wat volgens Margot en Martijn “echt heel spectaculair” is. “Onze vraag was ook: hoe hou je dat allemaal safe als er flink head to head gestreden wordt? Onder druk, met camera’s om je heen? Vooral dat aspect hebben ze bij ELI Play goed ondervangen, onder meer met geavanceerde valkussens.”

Big Bounce ontwerp elementen
Ontwerp obstakels Big Bounce trampoline parcours 

Een heuse springauditie

De belangrijkste factor moest echter nog geregeld worden: deelnemers aan de show. Via RTL Duitsland werden casting calls uitgezonden met als slogan: Deutschland sucht ein Superstar… En dat leidde meteen tot heel veel reacties. Mensen uit alle hoeken van onze oosterburen, jongeren én senioren, stonden te trappelen om mee te doen. Niet minder dan een paar duizend enthousiastelingen meldden zich aan, honderden deden een heuse springauditie. Uiteindelijk mochten er 400 door naar de grote show. “Het ging hier echt niet alleen om superhero’s, het is een heel brede samenstelling geworden”, laat Margot weten.

In deze show zitten niet louter helden die dingen doen waarvan je denkt: dit is niet serieus, dit is te extreem.

Margot van Schayk

Grote afvalrace

Wat moeten de deelnemers kunnen? Ze moeten in ieder geval beschikken over een goede lichaamsbeheersing. En over ongelooflijk veel moed, want de toestellen die het parcours vormen, zijn echt een uitdaging. Een beetje geluk wil ook helpen, net als veel doorzettingsvermogen en een topconditie. Big Bounce is een wedstrijd in tijd en de winnaar is diegene die het snelst het parcours aflegt. Het begint allemaal met een duel, dus één op één in de opening van de show en alleen de snelste van de twee gaat verder. Dus het spektakel begint al meteen met het elimineren van de helft van het deelnemersveld.

Niet alleen voor helden

De vraag is: hoe uniek is het programma? Margot van Schayk is hier helder over: “Het is een physical gameshow en daar zijn er wel meer van, zoals Wipeout, dat ook door ons is gemaakt. Wij zijn altijd bezig met de vraag hoe we een goed idee zo kunnen vormen dat het een unieke plek verovert in het landschap van bestaande programma's. Dat hebben we met Big Bounce ook gedaan. Dit programma onderscheidt zich door de vriendelijkheid van de show. Er is meer herkenbaarheid omdat er zo breed gecast is; het zijn niet alleen maar helden die dingen doen waarvan je echt denkt: dit kan ik zelf nooit!”

Iedereen bij het grenzeloos ambitieuze EndemolShine verwacht dat het een heuse kijkcijferhit wordt. In Duitsland, maar straks wellicht ook in de VS, Frankrijk en Azië. En misschien, ooit zelfs in het land waar het kindje geboren is…


Loading page...