Optimise
Marketingplan voor jouw onderneming
Q&A: Hoe promoot ik mijn indoor speeltuin of trampolinepark en trek ik meer bezoekers?
Zoveel mogelijk klanten binnenhalen. Of je nu een startende of doorgewinterde leisure ondernemer bent, het promoten van je park is en blijft belangrijk. Maar hoe doe je dat? Milou van Loon, Marketing & Communicatie medewerker bij ELI Play (leverancier en producent van onder andere speelstructuren en trampolineparken), deelt de beste tips om je bezoekersaantallen blijvend te boosten.
Wat is de eerste stap als ik meer bezoekers wil trekken?
Om zoveel mogelijk klanten binnen te halen, is het belangrijk dat je tijd en geld investeert in de promotie van je park. “Het creëren van brand awareness is daarbij ontzettend belangrijk.” Als ondernemer moet je de juiste inspanningen leveren om je park blijvend onder de aandacht te brengen van je doelgroepen. Daarnaast moet je erbij stilstaan hoe je wilt overkomen en welke boodschap je gaat verspreiden om dit te bereiken.
“Brand awarenesszit in de meest kleine dingen. Het gaat over het totaalconcept dat je neerzet met je leisure onderneming. Welke kleuren gebruik je voor het promotiemateriaal en op je website? Hoe richt je het restaurant in? Serveer je alleen friet of ook luxere broodjes? Wil je een high endpositie innemen in de markt of wil je juist toegankelijk zijn voor iedereen?”
Bij het nemen van al deze beslissingen is het cruciaal dat je denkt vanuit je doelgroep(en). Voor binnenspeeltuinen zijn dat voornamelijk ouders en kinderen. Trampolineparken en sports courses zoals de Ninja Course worden ook veel door jongeren bezocht. Alle doelgroepen hebben specifieke behoeften en voorkeuren en zul je met verschillende marketingtools moeten bereiken.
Welke online marketingtools kan ik het beste gebruiken voor de verschillende doelgroepen?
“Voor ouders is een goede website een must. Zet daarnaast in op sociale media. Sociale kanalen zijn een ontzettend goede manier om een merkbeleving te creëren.” Welke sociale media je het beste kunt inzetten, is afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken. Uit onderzoek blijkt dat jongeren vooral actief zijn op Instagram en YouTube, ouders vind je vooral op Facebook.
“Het is enorm belangrijk om de ervaring en beleving over te brengen aan toekomstige klanten. Laat jouw doelgroep zien wat er zo aantrekkelijk is aan jouw park. Maak goede foto’s en een goede video waardoor mensen gelijk zien wat ze kunnen verwachten.” Door visuele content te delen, spreek je de verbeeldingskracht van je doelgroep(en) optimaal aan. Mensen zien zichzelf als het ware al op je speeltoestellen klauteren of op je trampolines springen; dat brengt de stap naar het daadwerkelijk bezoeken van je park alweer een stukje dichterbij.
Naast het aanspreken van de verbeeldingskracht loont het om persoonlijk te zijn. “Laat bezoekers hun ervaringen met jouw park delen op je website of op sociale media een bericht achter laten”, tipt van Loon. “Hierdoor voelen mensen zich betrokken en neemt de kans toe dat ze terugkeren naar je park.”
Check verder iedere dag je kanalen, reageer op het commentaar van gebruikers, zorg voor een goede contentplanning en plaats minimaal vijf keer per week nieuwe berichten. “Dat lijkt misschien wat veel, maar door de algoritmes van platforms zoals Facebook en Instagram zal niet ieder bericht je doelgroep bereiken. Ook moet je rekening houden met verschillen in online gedrag. Moeders die op weg zijn naar hun werk checken sociale media ’s ochtends in de trein. Maar om tien over acht ga je jongeren nog niet bereiken. Die zijn vooral ’s middags en ’s avonds online.”
De content die je deelt, moet je brand awareness versterken. Richt je op de punten waarmee jouw park zich onderscheidt. “Een binnenspeeltuin kan voor ouders een aantrekkelijk Facebook-bericht maken over de high tea die ze aanbieden. Een trampolinepark kan video’s delen van toffe stunts; die doen het goed bij jongeren en worden online veel gedeeld.” Om je berichten extra onder de aandacht te brengen, kun je ook online adverteren. Daarvoor kun je het beste een bureau inschakelen dat hierin gespecialiseerd is.
“Zeker niet! Offline adverteren in de regio, bijvoorbeeld door het plaatsen van advertenties in lokale en regionale kranten, is nog altijd de moeite waard. Net als het neerleggen van flyers op interessante plekken binnen een straal van 10 à 15 kilometer van je park.” Daarbij kun je denken aan plaatsen zoals peuterspeelzalen, vakantieparken, groepsaccommodaties en VVV-kantoren.
Ludieke acties doen het ook goed. “Zorg dat er een buzz ontstaat rond je park. Startende ondernemers kunnen bijvoorbeeld een leuke openingsactie bedenken die aantrekkelijk is voor hun doelgroep. Zorg bij jongeren voor de aanwezigheid van een invloedrijke vlogger waarmee ze kunnen trampolinespringen en een selfie kunnen maken. Bij jongere kinderen doen mascottes van regionale sportclubs en levende sprookjes- en stripfiguren het goed. Zulke kinderhelden kun je ook flyers laten uitdelen in winkelcentra om je park te promoten.”
Daarnaast is het als ondernemer interessant om themadagen, kinderfeestjes en speciale acties rond feest- en vakantiedagen te organiseren. Zo heb je telkens een nieuw aanbod voor je doelgroep en geef je hen een goede en aantrekkelijke reden om je park te bezoeken.
Maar wat voor het promoten van je leisure onderneming misschien wel het allerbelangrijkste is, is een goede klantbeleving. Zorg ervoor dat mensen zich ‘thuis’ voelen in je park, dan komen ze graag terug. Tevreden en betrokken klanten veranderen in de loop van de tijd in fans. En dat zijn de beste ambassadeurs die je park zich kan wensen.
Advies gewenst?
ELI Play ondersteunt je graag bij de promotie van je indoor trampolinepark of indoor speeltuin. In ons online magazine Ins & Outs vind je artikelen en interviews boordevol inspiratie om zoveel mogelijk succes te behalen met je leisure onderneming. Daarnaast staat onze marketingafdeling altijd voor je klaar met tips en tricks. Bel ons op het nummer +31(0)411 745 300 of stuur een e-mail aan info@eliplay.nl.