Wij zoeken collega’s, bekijk hier onze vacatures

Vorig artikel
Sterke trampolines

Nieuws

Monkey Town slingert voor onderhoud naar ELI Play

De vliegende start van Jump XL Lille

Volgend artikel

Landelijk raamcontract voor Monkey Town vestigingen

ELI Play Service, de nieuwe onderhoudstak van ELI Play, heeft een servicecontract gesloten met de binnen speeltuinketen Monkey Town. Sinds 1 april kunnen de 40 Monkey Town franchisers bij ELI Play Service terecht voor 24/7 noodhulp, vier controles per jaar én scherp geprijsd onderhoud. Niet alleen aan ELI Play-installaties, maar aan álle merken.

We bespreken de overeenkomst met Stan van ELI Play Service. Hij is sinds een paar maanden in dienst en heeft als taak om de serviceafdeling uit te bouwen tot een sterke en zelfstandige unit. Zijn geheim: proactief zijn en naar de klanten toe gaan. “Want dat was jarenlang het probleem in deze sector: fabrikanten zijn wel goed in het ontwerpen en produceren van installaties, maar onderhoud was voor de meeste bijzaak.”

Veilig, degelijk, uitnodigend

Dat herkennen ook Bart Verwijmeren en Pascal de Pon, die vijf jaar geleden indoor speeltuin Monkey Town Breda startten, waar dit interview plaatsvindt. Met 1.900 vierkante meter is hun vestiging aan de rand van het stadscentrum niet de grootste van het land, maar ook een van de drukstbezochte Monkey Towns. ELI Play kennen ze al jaren. “Onze klim- en speelinstallatie is zo’n vijf jaar geleden gebouwd door een andere leverancier, maar ELI Play doet hier al bijna drie jaar service en onderhoud: van het repareren of vervangen van paddings, veren en netten tot het herstellen of vervangen van stootkussens, bruggen en glijbanen. Met zoveel bezoekers per jaar moet je wel regelmatig onderhoud plegen om de boel degelijk, veilig en uitnodigend te houden.”

Professioneel onderhoudsadvies en reparties voor indoor speelstucturen

Überhaupt geen reactie

Daar ging het mis met de oorspronkelijke bouwer van de installatie. “De communicatie met hun serviceafdeling was gewoon slecht”, zegt Bart openhartig. “Vaak duurde het weken voordat we aan de beurt waren, of kregen we überhaupt geen reactie. Ik sta ervan te kijken hoe moeilijk het in deze sector is om te zorgen voor goed onderhoud. Om mensen te vinden die zich aan afspraken houden en die echt tijd voor je maken als het nodig is.”

Pascal: “Als drukbezocht park kunnen we het ons niet veroorloven om delen van onze speeltuin langere tijd te moeten sluiten. We willen dat zelf niet, want dat ziet er niet uit. Klanten accepteren het ook niet. Consumenten zijn best bereid om geld uit te geven, maar dan verwachten ze ook kwaliteit. Als ze twee keer een gesloten attractie zien, staat die de derde keer op Facebook.”

Consumenten zijn best bereid om geld uit te geven, maar dan verwachten ze ook kwaliteit. Als ze twee keer een gesloten attractie zien, staat die de derde keer op Facebook.

Pascal de Pon, Monkey Town Breda

Jaarlijks keuren

Goede reviews zijn belangrijk. Maar nog belangrijker is de feitelijke veiligheid, vinden beide gastheren. “Als ondernemer moet je er zeker van zijn dat je installaties 100% betrouwbaar zijn”, benadrukt Bart. “Ouders van spelende kinderen vragen daar ook steeds vaker naar.” Mede daarom laten de twee hun installatie jaarlijks keuren door TÜV. “Het keuringsrapport sturen we door naar ELI Play Service, zodat zij de actiepunten opvolgen. Dat doen ze altijd goed. Als ze een klus niet dezelfde dag afmaken, bijvoorbeeld omdat ze nog een onderdeel missen, dan zorgen ze zélf dat ze het oplossen – binnen een paar dagen. Dan hoef je daar zelf niet achteraan. Plus: de monteurs van ELI Play Service spreken Nederlands. Vroeger moest ik soms op Google afbeeldingen zoeken om Poolse of Tsjechische monteurs uit te leggen wat ik bedoelde. Blij dat dat voorbij is!”

Gunstige raamovereenkomst

ELI Play en Monkey Town Breda werken inmiddels zo’n drie jaar samen. Tot volle tevredenheid. Toen binnen Monkey Town andere franchisenemers vertelden over problemen met hun servicepartners, viel al snel de naam ELI Play. Zo kwam het balletje aan het rollen, met als resultaat de kersverse, gunstige raamovereenkomst waarop inmiddels al een groot deel van de 40 franchisenemers hebben ingetekend.

Voor de ondernemers is de overeenkomst een goede deal. Stan, sales representative ELI Play Service: “Binnen het contract krijgen ze tegen een vast bedrag vier keer per jaar een grondige inspectie van de structuur. Die plannen we ruim vóór de piekperiodes in het jaar, zoals schoolvakanties. Voordeel daarvan is dat je dan nog ruim op tijd eventuele reparaties of onderhoud kunt laten uitvoeren. Zodat alles er goed bij staat voordat de drukte losbarst.”

Binnen het contract krijgen ze tegen een vast bedrag vier keer per jaar een grondige inspectie van de structuur. Die plannen we ruim vóór de piekperiodes in het jaar, zoals schoolvakanties.

Stan, ELI Play

Reparaties en onderhoudsadvies

Tijdens zo’n inspectie van gemiddeld anderhalve dag voeren de monteurs van ELI Play Service meteen kleine reparaties uit, brengen ze de staat van onderhoud in kaart én geven ze een onderhoudsadvies voor de komende periode. Stan: “Zo bouwen we een database op van alle parken en alle installaties die wij kennen – van ELI Play of van andere merken – inclusief de onderhoudshistorie. Daardoor kunnen we de klant ook beter adviseren over het reguliere en preventieve onderhoud en kun je defecten oplossen voordat ze problemen geven.” Voor de ondernemer heeft dat nog een extra voordeel, benadrukt Stan: veiligheid en aansprakelijkheid. “Als er ooit een incident is, kun je met onze informatie, die wij goed gedocumenteerd bewaren, laten zien dat je altijd het benodigde onderhoud hebt laten plegen.”

Reparaties en onderhoud binnen speeltuinen

24/7 noodnummer

Directe actie en snel een goede oplossing – daar houden Bart en Pascal van. Daarom zijn ze ook blij met het 24/7 noodnummer van ELI Play Service, onderdeel van het nieuwe servicecontract. Stan: “Wij willen met ELI Play Service snelle hulp bieden, wat er ook aan de hand is. Of het nou gaat om een ballenbak-reinigingsservice of een defect aan een toestel of installatie. Daarom zijn we ook onze monteurscrew aan het uitbreiden. Zodat we snel een oplossing bieden – het liefst al binnen twee werkdagen.”

Keuringscertificaten

Wat vinden Bart en Pascal de grote voordelen van het servicecontract? “Het ontzorgt, dat is het allerbelangrijkste”, reageert Bart. “Ik vind het heel fijn als een extra paar ogen naar de veiligheid kijkt. Dan slaap je toch iets beter. En als er ooit iets mis gaat en de NOS staat op de stoep, dan kan Monkey Town in één klap 40 onderhouds- en keuringscertificaten op tafel leggen, van alle vestigingen. Dan heb je toch een beter verhaal.”

Ook voordeliger

Maakt de nieuwe deal het onderhoud ook voordeliger? Bart: “Ik ga uit van wel. De exacte cijfers ken ik nog niet. Maar de prijzen zijn in overleg afgestemd met de raad van Monkey Town en inmiddels goedgekeurd. Nog veel belangrijker dan de prijs vind ik de snelheid van reageren. Wij willen absoluut niet dat er delen van onze speeltuin moeten worden afgesloten. Het moet er altijd strak bij staan: goed en veilig. Dáár verdien je het mee.”

Lagere onderhoudskosten

Door preventief onderhoud kan ELI Play Service ervoor zorgen dat de kosten die de Monkey Town Breda maakt zowel operationeel, als voor het onderhoud, over de gehele levensduur onder controle houden. Stan: “Ons doel is 100% service bieden, 24/7, zodat de ondernemer maximaal geld kan verdienen met de speelstructuren.”


Loading page...