Vorig artikel
‘Spelenderwijs de markt veroveren’

Dream & Consider

Zelfstandig ondernemer gezocht. Iets voor jou?

Het businessplan, zo start je een eigen speeltuin of trampolinepark!

Volgend artikel

Doe de ondernemerstest van ELI Play

Je eigen indoor speeltuin. Plannen maken, een geschikte plek zoeken en vervolgens de boel leuk inrichten en op zoek naar klanten. Je mag het allemaal zelf bepalen, want als zelfstandig ondernemer ben jij de baas. Maar ben je daar wel geschikt voor? Heb jij ‘what it takes’ om je bedrijf tot een succes te maken? Doe de test en weet het zeker.

1: Heb je de financiën/kosten voor het opstarten van je bedrijf al inzichtelijk?


A. Ik heb al een businessplan. En nu?
B. De afspraak bij de bank/geldverstrekker staat gepland.
C. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
D. De bank heeft toegezegd hoeveel ik mag lenen.
Waarom is dit belangrijk: Het inrichten en eventueel bouwen van jouw playground kost veel geld. Heb je zelf geen of onvoldoende eigen middelen, dan ben je aangewezen op de bank of een andere geldschieter. Zorg dat je goed bent voorbereid en maak een gedegen businessplan.

2: Heb je al nagedacht over een locatie?


A. Ik heb een geschikt pand op het oog.
B. Locatie? Daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht.
C. Ik heb al een pand gehuurd of gekocht.
D. Dat komt later wel, er staat genoeg te huur.
Waarom is dit belangrijk: Voor een trampolinepark of indoor speeltuin is de locatie het allerbelangrijkst. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Denk aan zaken als vloeroppervlak, bereikbaarheid, bestemmingsplan en vergunningen. Onderzoek vooraf ook of er voldoende gezinnen met jonge kinderen wonen in de regio waar je je bedrijf wilt vestigen.

3: Hoe creatief ben je?


A. Ik weet goed hoe ik mijn visie vorm moet geven
B. Vroeger kon ik best leuk tekenen, maar daar doe ik niet zoveel meer mee.
C. Elke dag krijg ik de meest fantastische ideeën.
D. Creativiteit laat ik graag aan anderen over.
Waarom is dit belangrijk: Over de inrichting van je indoor speeltuin of trampolinepark moet je goed nadenken. Maar het bedrijf moet ook vindbaar zijn voor klanten. Hoe ga je jouw doelgroep benaderen? Wat voor plannetjes bedenk je om klanten te trekken en aan je te binden? Allemaal zaken waarvoor je het creatieve deel van je brein moet aanspreken. Tip: brainstormen met meerdere mensen is niet alleen leuk, maar levert ook vaak goede ideeën op. Doe niet alles alleen!

4: Hoe is het gesteld met je gevoel voor gastvrijheid?


A. Ik ben dol op mensen en bewaar ook met lastige kinderen mijn geduld. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
B. Mensen kunnen behoorlijk zeuren, daar ben ik snel klaar mee.
C. Ik zie het liefst zo min mogelijk mensen.
D. Mijn gastvrijheid hangt af van mijn humeur.
Waarom is dit belangrijk: Net als in de horeca staat in de wereld van de binnenspeeltuinen gastvrijheid voorop. Je wilt dat gasten – volwassenen én kinderen – zich welkom voelen en hebt voor iedereen een vriendelijk woord. Ook als je hoofd er misschien eens wat minder naar staat.

5: Durf je risico’s te lopen en kun je omgaan met financiële onzekerheid?


A. Het is maar geld. Ik maak me er helemaal niet druk om.
B. Ik neem het liefst zo min mogelijk risico. Daar lig ik wakker van.
C. Ik wil zeker weten dat ik aan het eind van de maand mijn hypotheek kan betalen.
D. Zolang ik de salarissen van het personeel en andere kosten kan betalen, vind ik het prima.
Waarom is dit belangrijk: Durf je geen risico’s te nemen, dan wordt ondernemen een lastig verhaal. Een echte ondernemer heeft lef en neemt risico’s. Zeker bij het opstarten van je bedrijf kan het even duren voordat de ‘loop’ erin komt. En tijdens een hete zomer zit iedereen op het strand en wordt er binnen maar weinig geklommen of op trampolines gesprongen. Niet iedereen is even goed bestand tegen die financiële onzekerheid.

6: Kun je goed leiding geven?


A. Soms doe ik iets liever zelf dan dat ik het een ander vraag.
B. Daar heb ik geen probleem mee. Ik ben de baas.
C. Ik ben kritisch en kan prima duidelijk maken wat ik wil. Voor goede suggesties sta ik altijd open.
D. Ik kan goed met mensen en dus ook met mijn medewerkers omgaan. Het is de toon die de muziek maakt.
Waarom is dit belangrijk: Je kunt niet alles alleen en dus zul je voor je bedrijf personeel moeten aannemen. Mensen met een eigen karakter en een eigen mening. Dat moet je zo goed mogelijk managen en het is belangrijk om je af te vragen of dat bij je past.

7: Ben je een doorzetter?


A. Ik ben op mijn best als de dingen anders lopen dan verwacht.
B. Pech en tegenslag maken me chagrijnig.
C. Als het niet gaat zoals ik wil, probeer ik snel iets anders.
D. Het is niet leuk als het tegenzit, maar ik zet alles op alles om mijn doel te bereiken.
Waarom is dit belangrijk: Iedere ondernemer krijgt te maken met tegenslag. Financieringsaanvraag bij de bank afgekeurd, een plotselinge waterlekkage in je net geopende trampolinepark, een medewerker die zich langdurig ziek meldt. Het kan allemaal gebeuren. Maar dit soort rampspoed is ook een kans om te laten zien uit welk hout je gesneden bent.

8: Ken jij de behoefte van je potentiële klant?


A. Daar ga ik onderzoek naar doen zodra ik een locatie heb gevonden.
B. Is dat nodig? De mensen komen toch vanzelf?
C. Als de kinderen plezier hebben, vinden de mensen het volgens mij al gauw goed.
D. Ik weet precies waarnaar de mensen en kinderen in mijn regio op zoek zijn.
Waarom is dit belangrijk: Het is al eerder gezegd: doe vooraf demografisch onderzoek in je regio om uit te vinden hoe jouw doelgroep – bijvoorbeeld jonge gezinnen – is vertegenwoordigd. Heb je plannen voor een trampolinepark of andere activiteiten, kijk dan ook welke bedrijven er in jouw regio misschien al actief zijn.

9: Wat ga je doen om jouw bedrijf op de kaart te zetten?


A. Daar ga ik onderzoek naar doen zodra ik een locatie heb gevonden.
B. Ik heb een uitgebreid marketingplan klaarliggen.
C. Goede vraag, daar heb ik nog niet zo over nagedacht.
D. Een leuke website is wel voldoende.
Why is this important? Of course people in your region need to know what your business has to offer. You can partly achieve that with a good website, but you can do much more. Think of newsletters, advertising on social media and in local daily or weekly newspapers, a brochure with some brief information and for example signage around your location. You can also close deals with entrepreneurs who offer similar activities.

10: Hoe ga je je onderscheiden van je concurrent?


A. Voor zover ik weet is er in mijn regio geen concurrentie.
B. Ik weet precies wat de concurrentie doet en waar het beter kan.
C. Dat weet ik niet, is dat belangrijk?
D. Samen met mijn medewerkers ga ik gewoon het leukste bedrijf neerzetten, wat er in de regio te vinden is.
Waarom is dit belangrijk: Mensen zijn altijd op zoek naar iets nieuws en waarderen het als je het net even anders aanpakt. Een klein cadeautje voor de kids bij vertrek, gratis vrijkaartje bij een prijsvraag, personeel met een grappige outfit; het zijn de kleine dingen die het doen.

11: Ben je een beetje nieuwsgierig en leergierig?


A. Ik ben precies op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en doe alles om mijn bedrijf nóg beter en leuker te maken.
B. Ik ga altijd naar netwerkborrels om de laatste nieuwtjes uit de buurt te horen.
C. Nee, ik weet alles al.
D. Ik probeer trends te volgen, maar heb er te weinig tijd voor. Trends gaan ook weer voorbij.
Waarom is dit belangrijk: Een beetje ondernemer is nieuwsgierig en wil alles weten wat er in zijn regio gebeurt. Ontwikkelingen in je branche volg je op de voet en waar mogelijk onderneem je stappen om er commercieel voordeel uit te halen. Of je volgt een cursus of workshop om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen. Jezelf blijven ontwikkelen; dat is het geheim van een succesvolle ondernemer.

12: Heb je duidelijke financiële doelen gesteld?


A. Ik weet wat ongeveer de omzet moet zijn om uit de kosten te komen.
B. Ik weet eigenlijk niet wat ik kan verwachten.
C. Samen met de accountant heb ik een duidelijke prognose gemaakt van de kosten en baten van mijn bedrijf.
D. Nee, kan ik mijn Porsche 911 al bestellen?
Waarom is dit belangrijk: Met een duidelijk doel voor ogen, weet je eerder wat je moet doen om dat doel te bereiken. Dat heet resultaatgericht werken. Soms komt daar ook je doorzettingsvermogen om de hoek kijken. Als goede ondernemer let je op de kleintjes en hou je je bedrijfskosten goed in de gaten. Je weet wanneer het tijd is om te investeren en hebt altijd inzicht in hoe je bedrijf er in financieel opzicht voorstaat. Maak ook een financiële doelstelling voor de langere termijn. Een goede accountant is eigenlijk onmisbaar.

13: Welke entreeprijs betalen klanten straks om binnen te komen?


A. Ik ken de prijzen van concurrenten en ga daar iets onder zitten
B. Geen idee, zover ben ik nog niet.
C. Ik heb alle prijzen exact in mijn hoofd en ga ook zeker werken met abonnementen, arrangementen voor partijtjes, etc.
D. Daar ga ik samen met de accountant nog naar kijken.
Waarom is dit belangrijk: De entreeprijzen zijn bepalend voor het succes en de levensvatbaarheid van je bedrijf. Ben je te duur, dan blijven mensen weg en houdt het snel op. Maar zijn de prijzen te laag, dan kun je je rekeningen en personeel niet betalen. Je moet er dus goed over nadenken, ook over de prijs van bijvoorbeeld snoep en een kopje koffie.

14: Heb je al een naam voor je bedrijf?


A. Ja, maar die houd ik nog even geheim.
B. Nee, dat vind ik nu nog niet belangrijk.
C. Ik heb een lijstje van een aantal mogelijke namen.
D. Daar ben ik druk mee bezig, maar een goede naam heb ik nog niet bedacht.
Waarom is dit belangrijk: De naam voor je bedrijf is net zo belangrijk als de juiste locatie en een overzichtelijke website. Een goede naam is kort en bondig en vertelt iets over wat je doet. Dat is ook belangrijk voor je online vindbaarheid.
0 - 50 punten

Weet je zeker dat het ondernemerschap bij je past? Een echte ondernemer is energiek en creatief, heeft doorzettingsvermogen en ziet kansen waar anderen eerder valkuilen zien. Commercieel inzicht, zelfvertrouwen, gastvrijheid, flexibiliteit; voor een ondernemer is het prettig als je die eigenschappen van nature bezit. Misschien is het een idee om eerst eens bij een indoor speeltuin te gaan werken? Wilt u graag advies? Neemt contact op met Laurens via laurens@eliplay.eu.

50 – 100 punten

Je hebt het in je, maar er is wel werk aan de winkel. Besef dat het voor een ondernemer belangrijk is om je te onderscheiden van de rest. Je wilt geen bedrijf dat opgaat in de massa. Bedenk hoe je kunt afwijken van de gebaande paden en probeer wat meer out-of-the-box te denken. Maak duidelijk omlijnde plannen en ga in gesprek met mensen die je verder kunnen helpen, of een zetje in de rug kunnen geven. Wilt u graag advies? Neemt contact op met Laurens via laurens@eliplay.eu.

100 – 180 punten

Je gelooft in jezelf en bent ervan overtuigd dat je bedrijf een succes gaat worden. Je hebt in elk geval de ambitie en drive om de boel goed op poten te zetten en een duidelijk idee van hoe je dat gaat aanpakken. Maak een businessplan als je dat nog niet gedaan hebt. Dat heb je zeker nodig om een financiering mee aan te vragen. Heeft u nog vragen? Neemt contact op met Laurens via laurens@eliplay.eu.

180 punten of meer

Waar wacht je nog op? Afgaand op je antwoorden lijk je een geboren ondernemer. Op naar de Kamer van Koophandel! Met de inschrijving op zak is de eerste stap gezet en kun je verder met het realiseren van je droom. Aan je geloof in eigen kunnen zal het niet liggen. Win wel advies in voor zaken waar je zelf minder verstand van hebt. Zoek bijvoorbeeld goede partners voor zaken als marketing en financiën. Heeft u nog vragen? Neemt contact op met Laurens via laurens@eliplay.eu.

Loading page...