Nora Remiarová (Buppi) over het ‘playground-in-mall’-concept
Europa telt een flink aantal enthousiaste ELI Play pioniers. Eén daarvan is Buppi Detský Svet in Slowakije. Als eerste in het land opende het in 2012 de Buppi Bory: 1.400 m2 indoor speeltuin in het Bratislava Shopping Palace, inclusief relaxzone en coffee corner. Een gouden formule, die binnenkort al zijn derde spin-off krijgt.
Nora Remiarová, PR & marketing manager bij Buppi Detský Svet, is apetrots op hun succesvolle pionierswerk. “Toen we hier in het Shopping Palace begonnen, inmiddels zes jaar geleden, was dat iets totaal nieuws. Zo’n veilige, uitdagende én educatieve binnenspeeltuin, midden in een groot winkelcentrum, dat kwam je nergens anders tegen.”
Toen we hier begonnen, was het iets totaal nieuws
Nora Remiarová, Buppi Detský Svet
Heel laagdrempelig
Het publiek in Bratislava en de wijde omgeving sloot het concept meteen in de armen. Remiarová lacht tevreden: “Het is ook een fijne combinatie: de kinderen kunnen heerlijk spelen terwijl de ouders zelf ontspannen kunnen shoppen, of hier op het terras genieten van een lekkere kop koffie, een frisje of een snack. Terras en speeltuin zijn direct met elkaar verbonden, dus ouders kunnen hun kinderen hier altijd goed in de gaten houden. De toegang voor de kinderen tot het speelpark is betaald – met een weekendtarief en een lagere entreeprijs doordeweeks – maar het terras is vrij toegankelijk, ook voor overige bezoekers. Dat geeft een heel laagdrempelige sfeer.”
Speeltuin Buppi Bory
Succesformule
Die formule van een speeltuin in een overdekt winkelcentrum, uitgevoerd in hoge kwaliteit met speeltoestellen van ELI Play, was direct een succes. Remiarová: “Dit wás er gewoonweg niet in Bratislava, zo’n mooie en veilige speelplek voor kinderen. Ja, kleine speeltuintjes met een glijbaan en wat toestellen! Wij wisten zeker dat de markt ruimte bood voor meer. Zo kwamen we op het idee van een plek die alles zou combineren: vermaak voor de kinderen en ontspanning voor ouders én andere bezoekers. Waar je in elk seizoen terecht kunt, ook bij slecht weer, en waar je een gezellige, gastvrije omgeving vindt – het complete pakket.”
Een indoor speeltuin trekt gegarandeerd meer mensen naar het winkelcentrum
Nora Remiarová, Buppi Detský Svet
Tweede vestiging
Binnen twee jaar na de eerste speeltuin opende Buppi Detský Svet in 2014 een tweede vestiging. Opnieuw in een groot winkelcentrum: de Bory Mall, eveneens in Bratislava. Daar zetten Remiarová en haar team een grote stap extra: ze hielden het niet alleen indoor, maar richtten er ook een grote buitenspeelplaats in, inclusief trampolines, springkussens, een kabelbaan, glijbanen en nog veel meer. Op basis van de eerdere ervaringen kozen ze ook hier voor de kwaliteit, de degelijkheid en service van ELI Play. “Zij zijn onze enige contractpartner voor alle constructies en speeltoestellen, voor beide centra. Dat is niet voor niks.”
Goed ingespeeld
De groei zet door. Inmiddels richt Buppi in Bratislava – opnieuw met ELI Play – een derde Family Entertainment Centrum in, ditmaal in het Avion Shopping Park. Nog voor het eind van 2018 hoopt Remiarová ook daar de deuren met gepaste trots te openen. “Zo breiden we spelenderwijs onze markt verder uit, al klinkt dat simpeler dan het is”, lacht ze. “Het blijft een flinke klus om alle papierwerk, vergunningen en contracten rond te krijgen voor een nieuwe vestiging zoals dit. Je moet volhouden, zeker als mensen het fenomeen nog niet goed kennen.”
Dat laatste gold vooral de eerste keer. In die zin is deze derde een eitje: “Toen we ermee begonnen, hadden we geen idee wat er allemaal op ons af zou komen en moesten we overal uitleggen wat we precies van plan waren. In korte tijd hebben we veel geleerd. Wat nu bij het nieuwe Buppi Avion Shopping Park enorm helpt is dat we een helder verhaal hebben. Maar dat niet alleen: we hebben nog altijd – net zoals toen – een team dat houdt van aanpakken en doorzetten. Daarnaast hebben we meer ervaring: we weten wat er bij komt kijken en hebben goed ingespeelde partners, waaronder ook ELI Play. Dat schakelt soepel. Dan wordt alles makkelijker.”
Gouden formule?
De snelle uitbreiding doet vermoeden dat Buppi Detský Svet een gaatje in de markt heeft weten aan te boren. Is het een gouden formule, speelparken in winkelcentra? Remiarová reageert bescheiden: “Het concept van een indoor speeltuin in een winkelcentrum helpt gegarandeerd om meer mensen naar de winkelcentra te lokken. Dat weten we uit de cijfers. Als winkelcentrum wil je dus zeker zo’n speeltuin onder je dak hebben. Logisch ook: het is altijd prettig om je kind even de gelegenheid te kunnen geven om lekker te spelen. Zeker na een lange dag op school, of na het doen van de boodschappen. Dus ja, de combinatie met winkelcentra werkt perfect.”