Vorig artikel
Ben jij een echte trampoline expert?

Optimise

“The only way is up!”

‘Spelenderwijs de markt veroveren’

Volgend artikel

Maak je FEC nog uitdagender met de klimmuren van Clip ’n Climb

Ken je Clip ’n Climb? Sinds kort is ELI Play een van de Europese distributeurs van deze internationale marktleider in fun climbing. Tiphaine Lazard, Leisure Product Manager bij Clip ’n Climb, vertelt over de roots en ambities van de organisatie, en hoe ze samen met ELI Play nieuwe hoogten willen bereiken.

Clip ’n Climb werd in 2004 opgericht door entertainmentondernemer John Targett en Tim Wethey, ontwerper van klimwanden. Begin 2017 werd het Nieuw-Zeelandse bedrijf volledig onderdeel van de Franse klimmurenspecialist Entre-Prises (sinds 1985), wereldmarktleider op het gebied van op maat gemaakte oplossingen voor de klimsport.

Tiphaine Lazard, wat is jouw achtergrond?

“Ik heb in Frankrijk en de VS sportmarketing gestudeerd. Na mijn masterdiploma werkte ik vier jaar in de surfindustrie. Sinds 2015 ben ik in dienst bij Clip ’n Climb en vanaf die tijd ben ik helemaal verliefd op het merk én de lol die het aan het klimmen geeft. De leisure-industrie is met geen andere industrie te vergelijken. Wat wij doen is geen gewone business maar showbusiness. Dat is een groot verschil.”

Wat doet Clip ’n Climb precies?

“Vanaf het moment dat in Nieuw-Zeeland de eerste zaak opende, heeft Clip ’n Climb het indoor klimmen veranderd. Het bedachte nieuwe concept was een combinatie van themapark en klimattracties, ontspannend en uitdagend voor alle leeftijden. De naam Clip ’n Climb zegt het eigenlijk al: je clipt jezelf vast en je klimt – zo simpel is het. Dankzij het automatische zekeringssysteem TruBlue heb je geen klimpartner nodig. Daarmee is het indoor klimmen tot circa tien meter hoogte nu voor een heel groot publiek aantrekkelijk – het kan al vanaf 4 jaar.”

Van klimmen wordt iedereen blij: de klimmer
die zijn uitdaging overwint én de ondernemer


Tiphaine Lazard

Serieus, is het dan echt zo makkelijk?

“Waar indoor klimmen voorheen werd gezien als een heel specialistische, technische sport, hebben wij er een laagdrempelige, ontspannende activiteit van gemaakt. Iedereen kan, ongeacht leeftijd of behendigheid, de competitie aangaan met zichzelf of anderen, in een plezierige en stimulerende omgeving. Zo heeft Clip ’n Climb in feite een nieuwe markt gecreëerd, die sinds 2010 fors is gegroeid. We hebben inmiddels 215 kliminstallaties wereldwijd. En het einde is nog niet in zicht!”

Wat voegt ‘klimmen’ toe aan playgrounds?

“We hebben het merk Clip ’n Climb gebouwd vanuit het geloof dat iedereen er blij van wordt: de klimmer die zijn uitdagingen overwint, en de ondernemer die er de kost mee kan verdienen. In de meeste binnenspeeltuinen is een klimtoestel van Clip ’n Climb een nieuwe toevoeging aan het assortiment. Gericht op vermaak, durf, vrijheid, optimisme, fysieke kracht en bedachtzaamheid. Deze waarden gelden voor de klimmers én de mensen die erin investeren – voor indoor en outdoor.”

Clip 'n Climb

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in deze markt?

“Techniek is uiteraard een belangrijk onderdeel van onze industrie. Maar de grootste uitdaging voor speeltuinen is om kinderen te laten bewegen. Interactiviteit is voor deze generatie Z (deze kinderen zijn geboren tussen 1995 en 2010 – red.) iets natuurlijks en iets wat ze ook overal verwachten. Daarom komen we binnenkort met Clip ’n Score: een systeem waarmee je je prestaties kunt vastleggen én delen. Klimmers kunnen zo eenvoudig zien of ze vooruitgang boeken en hun prestaties vergelijken met andere klimmers. Het systeem is contactloos en vrijwel onzichtbaar ingebouwd, zodat je er tijdens het klimmen niks van merkt: je kunt je volledig focussen op het klimmen, terwijl de techniek je resultaten vastlegt.”

Wat is jullie connectie met ELI Play?

“We kennen elkaar al een enkele jaren en hebben elkaar al veel gesproken op beurzen en op hun hoofdkantoor in Nederland. We maken geen producten samen, maar zetten wel samen projecten op: ELI Play laat hun eerste ontwerpen zien en daar passen wij vervolgens onze producten bij in. Zo zijn we er zeker van dat alles goed en veilig werkt. Inmiddels hebben we samen al meerdere projecten afgerond in Oostenrijk en ontwerpen en offertes gemaakt voor andere landen.”

Veiligheid is altijd een hot item; hoe streng zijn de regels voor jullie?

“Clip ’n Climb installaties worden gezien als klimconstructies. Daarom moeten onze voorzieningen voldoen aan de Europese standaard voor klimwanden, EN 12572. Zo weet je als koper, als beheerder én als bezoeker dat een Clip ’n Climb installatie een kwaliteitsproduct is en veilig om te gebruiken. Voor ondernemers in de amusement- en ontspanningswereld is dat van grote waarde, omdat klanten steeds meer kijken naar de veiligheid.”

Hoe zorg je dat je de concurrentie voor blijft?

“We focussen altijd op kwaliteit en innovatie: met een aantal zaken zijn we in deze industrie de eerste geweest. Momenteel biedt Clip ’n Climb meer dan veertig verschillende challenges, gebaseerd op behendigheid, moeilijkheid en lef. De klimwanden hebben verschillende vormen en levendige kleuren en zijn gemaakt van materialen die stevig en veilig zijn. De verschillende moeilijkheidsgradaties dagen klimmers bij elke poging opnieuw uit om verder te komen.”

Hoe zit het met de concurrentie?

“Als marktleider worden we voortdurend gekopieerd. Beroemde challenges van ons – zoals de Stairway to Heaven of de Leap of Faith – kom je inmiddels ook tegen in de catalogus van vrijwel al onze concurrenten. Wij zijn de innovators, de rest volgt ons. Dat is gebruikelijk als je een nieuwe markt creëert. Maar nu de markt zo’n beetje vaststaat, geven we onze innovaties niet zomaar weg en voeren we een patent- en copyright-strategie om er zeker van te zijn dat we onze klanten unieke producten kunnen blijven leveren.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Het jaar 2018 was een jaar van flinke verdere groei. Tot nu toe hebben we 49 centra in zeventien verschillende landen geopend. Met vijf landen zijn we bezig: Portugal, Brazilië, Polen, Oman en Denemarken. Binnenkort openen we nog 44 lopende projecten. Het einde is nog niet in zicht. Nieuwtje: in april 2019 onthullen we onze grootste Clip ’n Climb – in Ipswich – met 32 obstakels. We zitten duidelijk nog steeds in een serieus stijgende lijn – the only way is up!


Loading page...