Wij zoeken collega’s, bekijk hier onze vacatures

Vorig artikel
Marketingplan voor jouw onderneming

Optimise

SisyFox: kracht én coördinatie in één game

Feiten en cijfers Big Bounce

Volgend artikel

Wat is SisyFox?

Een computerspel dat jong en oud een complete work-out geeft. Dat je uitdaagt en verrast, dat perfect past in elke indoor speeltuin en waar je niet áf kunt blijven. Bestaat dat? Jazeker! Het heet SisyFox en werkt met een enorme ‘tracking ball’. Positieve reacties uit de markt bewijzen: dit is een perfecte aanvulling op elke playground. Hoog tijd voor een kennismaking!

Bedenker van SisyFox is de jonge Duitse ontwerper Sandro Engel. Sandro is designer en digitaal artiest met een fascinatie voor creatief interactie-ontwerp. Samen met zijn partner Amelie, die is gespecialiseerd in productontwerp, werkt hij sinds 2012 vanuit Hildesheim (vlakbij Hannover) samen aan gamification-projecten op het snijvlak van digitaal en analoog.

Tracking ball

In het voorjaar van 2015 bedachten de twee samen het idee achter SisyFox. Ze bouwden een prototype van een enorme bal van meer dan een meter hoog, gevat in een houder met sensoren die werken als de rollers van een tracking ball uit een computermuis. Het idee is net zo eenvoudig als uitnodigend: door met je handen tegen de bal te duwen, rol je de bal in de sensoren en kun je via een groot beeldscherm daarachter een game spelen.

De volgende stap was de creatie van de hoofdpersoon van de game. Dat werd SisyFox: een grote en lenige, uit simpele vlakken getekende animatie-vos. Als speler ben je de vos: door met je handen in 3D tegen de bal te duwen, laat je SisyFox een grote zware bal over een uitdagend parcours duwen – simpel, maar uitdagend.

SisyFox interactieve game

Schot in de roos

Gesteund door enthousiaste reacties op het idee werkten Sandro en Amelie hun eerste prototype tot in detail uit. Nog geen halfjaar later, in augustus 2015, was hun eerste prototype klaar voor een live test op een festival. Sandro: “Dat was een schot in de roos. Door de grote bal was het enorm intrigerend – mensen wilden weten wat het was en hoe het werkte. Daarnaast bleek het heel intuïtief te begrijpen en te bedienen: iedereen begreep meteen de bedoeling en wilde het uitproberen. En nog eens, en nog eens…”

“We ontwikkelden verschillende digitale werelden en parcoursen waar je SisyFox doorheen kunt helpen. Bij SisyFox Classic kun je in verschillende werelden de bal omhoog rollen. Met force feedback gaat dat zwaarder zodra de weg omhoog steiler is. Een kwestie van kracht én coördinatie: je moet de bal continu in alle richtingen precies de juiste kracht meegeven, anders rolt SisyFox op het beeldscherm met zijn bal naast het pad.”

Het spel blijkt een uitstekende work-out

Sandro Engel, SisyFox

Uitstekende workout

Een spelletje SisyFox kan flink uitdagend zijn. Niet alleen qua moeilijkheidsgraad, maar ook fysiek. Zeker als je een zwaar parcours kiest én probeert een snelle tijd te noteren. Sandro: “Het spel blijkt een uitstekende work-out voor armen, bovenlijf, buik en rug. We kwamen er al snel achter dat je flinke spierpijn kunt krijgen als je dit een tijdje fanatiek speelt. Dat was helemaal niet de opzet, maar is wel een mooi bijeffect.” Licht verslavend ook, lacht hij. “Zelfs voor volwassenen: we hebben bij demo’s al heel vaak gehoord dat niet alleen kinderen maar ook vaders of moeders riepen ‘Ik kom eraan – nog één potje!’”

Inmiddels gaat de ontwikkeling verder. Sandro: “Naast de SisyFox Classic is er sinds heel kort ook een nieuwe versie, met nieuwe werelden en nieuwe uitdagingen. Spel 2 gaat verder waar spel 1 ophoudt: de weg gaat dan niet om hoog maar naar beneden. Dat vraagt weer om een heel andere manier van bedienen en controle. En je kunt het gewoon spelen met dezelfde hardware.”

Sandro Engel, CEO and founder SisyFox

De SisyFox: ideaal voor binnen speeltuinen

De geinige super-trackingball-game is een ideale aanvulling in het assortiment van indoor speeltuinen, vindt Sandro. “Veel speeltuinondernemers zijn een beetje bang voor digitale spellen, omdat die niet zouden passen in omgeving met vooral fysieke uitdagingen. Maar SisyFox is de perfecte mix van fysiek en digitaal: een computergame met een analoge controller. We mengen de magie van gaming met de impact en voldoening van fysieke uitdagingen. Kinderen vinden dat heerlijk. Onze game is een enorme eye-catcher, de grootste tracking ball, de grootste gaming controller in de wereld!”

We mengen de magie van gaming met de impact en voldoening van fysieke uitdagingen

Sandro Engel, SisyFox

Elke maand nieuwe updates en games

Extra handig aan digitale games is dat je ze heel gemakkelijk kunt updaten en upgraden. “Feedback, verbeteringen en upgrades kunnen we direct doorvoeren, op zijn minst maandelijks. Je kunt zelfs compleet nieuwe spellen en nieuwe werelden inladen, zodat je bezoekers regelmatig nieuwe spellen kunnen spelen op de SisyFox – en dat alles gecovered met een schappelijke servicefee per jaar.”

Ook voor gezondheidszorg en revalidatie

Door zijn bijzondere uiterlijk en speelse karakter lijkt SisyFox bij uitstek gemaakt voor gaming. Maar de mogelijkheden gaan nog veel verder, ontdekte Sandro inmiddels. “Hij is behalve in Duitsland inmiddels ook verkocht in Frankrijk, Groot-Brittannië, Thailand en China. In China wordt hij grappig genoeg tevens gebruikt in de gezondheidszorg voor revalidatie. Dat heeft de makers zelfs al een mooie onderscheiding opgeleverd: een digitale prijs voor gezondheidsvisionairs. Voor zulke medische toepassingen gaan we de komende tijd ook meer specifieke software schrijven”, zegt Sandro glunderend.

Duizend per jaar

Het succes maakt Sandro verlegen en trots tegelijk: met SisyFox heeft zijn team goud in handen, dat voelt hij zelf ook. “We hebben inmiddels dertig installaties staan, en verwachten rond begin 2019 op zo’n vijftig stuks te zitten. De komende jaren kan het snel gaan. We hebben pasgeleden een distributie-overeenkomst gesloten met ELI Play. Daar hopen we er volgend jaar nog eens dertig te doen, naast onze eigen verkopen.” Hoe groot het succes wérkelijk kan groeien, is zelfs voor hen een vraagteken. De ogen van de uitvinder glimmen vrolijk: “Hoe groot? Dat kan ik niet zeggen. Natuurlijk, we hebben wel berekeningen liggen – uitgaande van zo’n duizend stuks per jaar. Dat zou over twee jaar haalbaar moeten zijn. We lopen goed, het gaat wat sneller dan verwacht.”

SisyFox toevoegen aan uw eigen indoor playground?

Wij helpen u graag bij het integreren van SisyFox in uw speeltuin. Aarzel niet en neem contact met ons op via +31(0)411 745 300 of info@eliplay.nl.


Loading page...